Sustainable strawberry packaging

Del 1 af 3: Det vil forbrugerne i virkeligheden have, når det handler om emballage til blød frugt

Hvor vigtig er bæredygtig emballage for forbrugerne?

Hvor vigtig er bæredygtighed og bæredygtig emballage i virkeligheden for forbrugerne? Hvad nævner forbrugerne er vigtigt, og hvordan handler de i en simuleret købssituation?

 

For at besvare disse spørgsmål gennemførte NNZ, som er markedsførende inden for emballage til frugt og grønt, for nylig en stor undersøgelse i Tyskland (mere end 300 interviews og 11.700 købssimulationer). NNZ gennemførte undersøgelsen for emballagematerialer til blåbær og jordbær. Et resumé af resultaterne blev præsenteret på det europæiske emballageforum i Düsseldorf.

“Vores undersøgelse er helt nødvendig læsning for detailhandlere, avlere og leverandører i blød frugt-sektoren”, siger Alies Padding, som er Innovation Manager i NNZ, emballagenetværket. “Den giver et indblik i associationerne og købskriterierne for emballeret blød frugt, og det kommer ikke som nogen overraskelse: Forbrugerne køber ikke det, de siger, at de køber! Det står også klart, at forbrugerne taler om bæredygtighed for plastik-, pap- og pulpemballage med stor følelse, men lille viden.
Forbrugerne har ikke den store viden om eller associationer til miljømærkerne på emballagen.
Under undersøgelsen udtrykte mange et ønske om en tydelig forklaring af de relevante affaldsstrømme for emballagen. Det er en mulighed for branchen til at bidrage til vores fælles mål om 100 % genbrug af emballage i nærmeste fremtid.

Berries 12007 Cardboard Tray Punnet NNZ Strawberry Packaging Strawberry packaging Berries 11001 Pulp Tray NNZ DE
Purchasing behaviour strwberries

Fremfor alt blev det klart, at forbrugerne er mest interesseret i kvaliteten af den bløde frugt, og at alle andre kriterier er underordnet dette. Som vi alle ved, er emballagens primære funktion henholdsvis at beskytte kvaliteten og forhindre madspild i forsyningskæden. Undersøgelsen forudsiger, hvor stor en procentdel af forbrugerne der vil vælge en bestemt type pulp-, pap- eller plastikemballage og hvorfor”. NNZ vil offentliggøre resultaterne i 3 blogs.

 

I den første del fortæller vi om resultaterne af forbrugernes syn på bæredygtighed og bæredygtig emballage ud fra følgende spørgsmål:

  • Hvor vigtig er bæredygtighed i virkeligheden for forbrugerne?
  • Miljømærker, hvad ved forbrugerne, og hvad forstår de ved det?

 

Begreberne i forbindelse med bæredygtighed, f.eks. “CO2-aftryk” og “biologisk nedbrydelig” forstår forbrugerne ikke helt. Og når det handler om emballagematerialers bæredygtighed, er respondenterne rimeligt sikre i forhold til deres viden om papemballages bæredygtighed. I virkeligheden ved de faktisk meget lidt. Når det handler om plastikmiljømærker, hvad ved forbrugerne, og hvad forstår de ved det? Emballagematerialer, her er respondenterne mindre sikre på deres viden om bæredygtighed, og kommentarerne er ofte begrænset til: “giver for meget plastikaffald” og “skadeligt for miljøet”.

 

Opsummerende kan det siges, at forbrugerne er dårligt orienteret, når det handler om bæredygtighed generelt og om bæredygtighed af de forskellige emballagematerialer.

Af de mærker, som er nævnt i undersøgelsen, kendte de tyske forbrugere kun nummer 4 og 13 nedenfor. Generelt kan vi derfor antage, at disse miljømærker ikke har den store indflydelse på købsadfærden. 90 % af forbrugerne siger dog, at de ville være glade for en enkel forklaring på emballagen for at kunne sortere emballagematerialerne effektivt. NNZ ser frem til at tale med branchekolleger og detailhandlen om dette.

I den næste blog fortæller vi om de følelsesmæssige og rationelle kriterier, der påvirker købsbeslutninger i forhold til emballeret blød frugt.

Del 2 af 3: Det vil forbrugerne i virkeligheden have, når det handler om emballage til blød frugt
Berries 12553 Cardboard Tray Lid NNZ Benelux Berries 12001 Cardboard Tray NNZ Scan Berries 12009 Cardboard Tray NNZ DE Berries 12032 Cardboard Tray NNZ DE
87dad78ea8417d6a5d9de198d48de6b48ff2d002
Hold dig orienteret om den seneste udvikling. Skriv dig op til vores nyhedsbrev.

"*" angiver felter, der skal udfyldes

Hvordan vi behandler dine data? Læs vores erklæring om databeskyttelse. Du kan når som helst afmelde disse e-mails.